Kedves Dafna!
A hagyományokkal nem foglalkozok, mert én az Isten Szavában keresem a választ. Hogy is van ez a lévitai papsággal? Mit is mond az Íge?
Ti pedig választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, megtartásra való nép vagytok, hogy hirdessétek Annak hatalmas dolgait, a ki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott el titeket;1Pz 2,9
Nincs zsidó, sem görög; nincs szolga, sem szabad; nincs férfi, sem nő; mert ti mindnyájan egyek vagytok a Krisztus Jézusban.Gal 3,28
Namármost, ha izoláljuk a korintusbelieknek írt kijelentést ezektöl az Ígéktöl, akkor megláthatjuk azt is, hogy mihez vezetett ez a gondolkozás és miért nem találni nöi komponistákat (és karnagyokat) az egyházzenei irodalomban. Nem árt egy kis zenetörténelmi ismeret.
…az asszonyok hallgassanak a gyülekezetekben, mert nincs megengedve nekik, hogy beszéljenek, hanem engedelmeskedjenek, ahogyan a törvény is mondja. 35. Ha pedig meg akarnak tudni valamit, otthon kérdezzék meg a férjüket, mert illetlen az asszonynak a gyülekezetben beszélnie.1Kor 14,34-35
Ezt a hagyományos egyház szószerint értelmezve izolálva a többi kijelentésektöl, a kora idöktöl kezdve, amikor el kezdödött a többszólamú éneklés az egyházban nem engedte meg a nöknek, hogy énekeljenek a gyülekezetekben. Nem beszélve arról, hogy zenét vezessenek, vagy komponáljanak. Mivel az egyház uralta Rómát és az akkori zenei életben az olasz zene vezette az irányt, így ez kiterjedt, még a világi zeneéletre is. A fiú gyermekek vették át elöször, majd mivel a nehézségi fokot ök már nem bírták, két lehetöség maradt:
1, Altus, Kontratenor, azok a férfiak, akik falzettel, hangjuk bizonyos elállításával nöi hangot utánozták.
2, kasztrált (kiherélt) férfiak. Mivel a kontratenorok lehetösége is behatárolt volt, így azután úgy oldották meg, hogy kasztrált férfiak énekelték a nöi hangokat és szerepet.
Tudnunk kell azt is, hogy ezek a maguk idejében (a kontratenorok ma is) sztároknak lettek tartva.
De vajon megengedi- e Isten szava, hogy a szerepeket felcseréljük? Nem Ö teremtette különbözövé a hangokat?
Amit a nöi komponistákról írtál, nagyon megalázó azokra a nötestvéreinkre nézve, akik megkapták az ÚRtól ezt az ajándékot, és erre a középkori gondolkozásra emlékeztet.
Eliseva Shomron például, vagy Karen Davis, áldott komponisták.
Ezt az éneket is egy asszony, Naomi Shemer komponálta:
Yerushalaim Shel Zahav http://www.youtube.com/watch?v=L8Co7IzOyhw#http://hu.wikipedia.org/wiki/Kasztr%C3%A1lt_%28%C3%A9nekes%29http://www.nivomagazin.hu/hir/Kultura/Noi-zeneszerzokhttp://www.pm-magazin.de/a/glanz-und-elend-der-kastratenhttp://fidelio.hu/klasszikus/ajanlo/andreas_scholl_a_kontratenorok_kiralyaÉs még hozhatnák számos forrást...