Szeretett Testvéreim, szeretnék továbblépni és az Úrvacsora témája felé fordulni.
"EZT cselekedjétek az én emlékezetemre!“ÚRvacsora az Ígében
Szeretném ezt a témát minden bírálási szándék nélkül, kizárólag az Íge eredeti szövege alapján szemlélni.
Legelőször is tisztáznunk kell valamit. A magyar és a régebbi (pl.) Luther fordítás használja a húsvét ünnepe kifejezést, ami efogadhatatlan, mivel a történelmi tény tudatában közismert, hogy ezt az ünnepet Kr. u. 325-ben vezették be a níceai zsinaton. Teljesen egyértelmű ennek a ténynek ismeretében, hogy itt nem rossz fordításról van szó, hanem annak a ténynek elhomályosításáról, hogy Jézus, a Messiás a Páska ünnepét és a Kovásztalan Kenyerek ünnepét ünnepelte meg tanítványaival, amit héberül már abban az időben is Széder estének neveztek. A mai szöveghű fordításokban (pl. németül a Schlachter fordításban) már nem is fordul elő a húsvét kifejezés. Tehát, az ÚR ünnepéröl, a Páska és a Kovásztalan Kenyér ünnepéről van szó. Ez azért is fontos, mert ha figyelembe vesszük az eredeti szöveget, akkor tudjuk meg, mit jelent:
EZT! (és nem mást) cselekedjétek az én emlékezetemre!”Az eredeti görög szövegben
πάσχα, pas-cha (magyarul: Pászcha) kifejezés áll, ami megegyezik az Írásokban olvasható héber
פסח, Passach kifejezéssel, magyarul pedig
Páska kifejezéssel.
Ma sok keresztény nem tartja fontosnak, mi van az Ószövetségben leírva, ám Jézus, Isten Fia és Báránya nem így gondolkozott.
53. Avagy azt gondolod-é, hogy nem kérhetném most az én Atyámat, hogy adjon ide mellém többet tizenkét sereg angyalnál?
54. De mi módon teljesednének be az írások, hogy így kell lenni?
55. Ugyanekkor monda Jézus a sokaságnak: Mint valami latorra, úgy jöttetek fegyverekkel és fustélyokkal, hogy megfogjatok engem? Naponként nálatok ültem, tanítván a templomban, és nem fogtatok meg engem.
56. Mindez pedig azért lőn, hogy beteljesedjenek a próféták írásai. Ekkor elhagyák őt a tanítványok mind, és elfutának.Mt 26,53-56
Most olvassuk el Jézus Szavait:
Mert bizony mondom néktek, míg az ég és a föld elmúlik, a törvényből egy jóta vagy egyetlen pontocska el nem múlik, a míg minden be nem teljesedik.Mt 5,18
Jézusnak nagyon is fontos volt, mi mondott az Örökkévaló az Ő szolgái által, mert tudta, hogy azoknak be kell teljesedni!
Ismerte a Messiás a Mennyei Atya akaratát. A Páska és a Kovásztalan kenyerek ünnepe, amit az Írás az ÚR ünnepének nevez, a Mennyei Atya rendelte el, a Mózes által közvetített törvényekben, és pontos előírás szerint is ünneplte meg ezeket az ünnepeket Jézus, a Messiás, tanítványaival azon estén, mikor elárultatott.
A Páska és a Kovásztalan Kenyér ünnepének elrendelésének célja a szabadulásról való megemlékezés. Erről olvasunk részletesen a 2Móz 12. fejezetében.
Legyen a bárány hibátlan, hím és egyéves. Juhot vegyetek, de vehettek kecskét is. 6. Ennek a hónapnak a tizennegyedik napjáig tartsátok magatoknál, azután estefelé vágja le Izráel egész gyülekezeti közössége. 7. Vegyenek a vérből, és kenjék a két ajtófélfára és a szemöldökfára azokban a házakban, ahol megeszik. 8. Ugyanazon az éjszakán egyék meg a tűzön sült húst, és egyenek hozzá kovásztalan kenyeret keserű füvekkel. 9. Ne egyétek nyersen, se vízben főzve, csak tűzön megsütve, és a feje, a lábszárai és a belső részei együtt legyenek. 10. Ne hagyjatok belőle reggelre. Ha mégis marad belőle reggelre, azt égessétek el. 11. Így egyétek meg: legyen a derekatok felövezve, sarutok a lábatokon, bototok a kezetekben, és sietve egyétek: az ÚR páskája ez.2Móz 12,5-11
Most nézzük meg a bor szerepét a Páska ünnepén:
A bor az italáldozat elengedhetetlen része:
Annak italáldozatja pedig egy hinnek negyedrésze egy-egy bárányhoz. A szenthelyen adj italáldozatot, jó borból az Úrnak.4Móz 28,7
Továbbá olvassuk a Zsidókhoz írt levélben:
Mert ismeretes, hogy a mi Urunk Júdából támadt, de ebből a törzsből származó papokról semmit sem mondott Mózes. 15. És ez még inkább nyilvánvaló, ha Melkisédekhez hasonlóan támad más pap, 16. aki nem testi parancsolat törvénye szerint lett azzá, hanem örökkévaló élet ereje szerint. 17. A bizonyságtétel így szól: "Te pap vagy örökké, Melkisédek rendje szerint."Zsid 7,14-17
Mire utal itt Pál apostol, mit tett Melkisédek (héberül: Melech-Szedech, magyarul: az Igazság Királya), a Sálem, az az a Béke Királya?
Melkisédek, Sálem királya kenyeret és bort vitt ki eléje. Ő a Felséges Isten papja volt,1Móz 14,18
Tehát elképzelhetetlen, hogy Jézus valamilyen vegyszerekkel tartósított szőlőlét, kelt kaláccsal, vagy kovászt tartalmazó kenyérrel fogyasztotta volna el az utolsó Páska vacsorán, mert ez engedetlenség lett volna a Mennyei Atya akaratával szemben.
Most értjük meg a Szentlélek kijelentését Bemerítő János által:
Másnap János látta Jézust, amint jön felé, és így szólt: "Íme, az Isten Báránya, aki hordozza a világ bűnét!Jn 1,29
Tehát Isten Páskabáránya Jézus, a Messiás!
A kovásztalan kenyérnek van még egy sokkal mélyebb értelme is. A kovászt Jézus képmutatásnak nevezi:
Ezenközben mikor sok ezerből álló sokaság gyűlt egybe, annyira, hogy egymást letapossák, kezdé az ő tanítványainak mondani: Mindenekelőtt oltalmazzátok meg magatokat a farizeusok kovászától, mely a képmutatás;Lk 12,1
7. Tisztítsátok el azért a régi kovászt, hogy legyetek új tésztává, a minthogy kovász nélkül valók vagytok; mert hiszen a mi Páska (húsvéti) bárányunk, a Krisztus, megáldoztatott érettünk.
8. Azért ne régi kovászszal ünnepeljünk, sem rosszaságnak és gonoszságnak kovászával, hanem tisztaságnak és igazságnak kovásztalanságában.1Kor 5,7-8
Azonképen Krisztus is egyszer megáldoztatván sokak bűneinek eltörlése végett, másodszor bűn nélkül jelen meg azoknak, a kik őt várják idvességökre.Zsid 9,28
Jézus azt mondja a kenyér megtörésénél:
Ez az én Testem, amely Tiérettetek megtöretik... Továbbá ezt is monja:
35.
Jézus pedig monda nékik: Én vagyok az életnek ama kenyere; a ki hozzám jő, semmiképen meg nem éhezik, és a ki hisz bennem, meg nem szomjúhozik soha.Jn 6,35
Ám ebben a Kenyérben nem találtatott kovász, illetve bűn! Tehát, ha a Kovásztalan Kenyerek ünnepe Jézusban, az Élet Kenyerében teljesedett be, akkor mi az Ő emlékére sem ünnepelhetünk kovásszal telt kenyérrel! Ez a kenyér az Ő teste, amely miérettünk megtöretett!
Mint láttuk Jézus tanítványaival ünnepelte meg a Páska előestéjén kovásztalan kenyérrel és borral azt az Ünnepet, amelyet az ÚR rendelt el és abban a formában, ahogy azt a Mennyei Atya szent akaratában rendelte el. Ám az ÚR Jézus tudta, hogy feláldoztatik, mint tökéletes engesztelő áldozat, és a Páska bárány helyébe Isten Bárányának áldozata kerül, amely eltörli a bűnöket és teljes szabadulást hoz a bűn rabszolgaságából. Ezért is a felhívás:
„EZT cselekedjétek az én emlékezetemre!" Nem változtatta meg a bort és a kovásztalan kenyeret, ami a Mennyei Atya akarata, hanem ez az ünnep igazi beteljesülését mutatta be. Ezután a Messiás lett Isten Páskája, Akiben engesztelést nyer a bűnös. Ezért! a jövőben
EZT cselekedjük és nem mást.
Jézus ekkor elküldte Pétert és Jánost ezt mondva: "Menjetek el, és készítsétek el nekünk a Páska (húsvéti) vacsorát, hogy megehessük." 9. Ők pedig ezt kérdezték tőle: "Mi a kívánságod, hol készítsük el?" 10. Ő így válaszolt: "Amikor beértek a városba, szembejön veletek egy ember, aki egy korsó vizet visz; kövessétek őt abba a házba, amelybe bemegy, 11. és mondjátok meg a ház gazdájának: a Mester ezt üzeni neked: hol van az a szállás, ahol tanítványaimmal együtt megehetem a Páska (húsvéti) vacsorát? 12. Ő mutat nektek majd egy nagy berendezett emeleti termet: ott készítsétek el." 13. Akkor elmentek, és mindent úgy találtak, amint előre megmondta nekik; és elkészítették a Páska (húsvéti) vacsorát. 14. Amikor eljött az óra, asztalhoz telepedett az apostolokkal együtt, 15. és ezt mondta nekik: "Vágyva vágytam arra, hogy szenvedésem előtt megegyem veletek ezt a Páska (húsvéti) vacsorát. 16. Mert mondom nektek, hogy többé nem eszem ebből a Páska (húsvéti) vacsorából, amíg csak be nem teljesedik ez az Isten országában." 17. Azután vette a poharat, hálát adott, és ezt mondta: "Vegyétek, és osszátok el magatok között. 18. Mert mondom nektek, hogy nem iszom mostantól fogva a szőlőtő terméséből, amíg el nem jön az Isten országa." 19. És vette a kenyeret, hálát adott, megtörte és e szavakkal adta nekik: "Ez az én testem, amely tiérettetek adatik: ezt cselekedjétek az én emlékezetemre." 20. Hasonlóképpen vette a poharat is, miután megvacsoráztak, és ezt mondta: "E pohár az új szövetség az én vérem által, amely tiérettetek ontatik ki. Lk 22,8-20
Pál apostol nagyon komolyan veszi Jézusnak, Isten Páska Bárányának ezen szavait:
Mert én az Úrtól vettem, amit át is adtam néktek, hogy az Úr Jézus azon az éjszakán, amelyen elárultatott, vette a kenyeret, 24. és hálát adva megtörte, és ezt mondotta: "Vegyétek, egyétek, ez az én testem, amely tiérettetek megtöretik, ezt cselekedjétek az én emlékezetemre." 25. Hasonlóképpen vette a poharat is, miután vacsoráltak, és ezt mondta: "E pohár amaz új szövetség az én vérem által, ezt cselekedjétek, valamennyiszer isszátok az én emlékezetemre." 26. Mert valamennyiszer eszitek e kenyeret, és isszátok e poharat, az Úrnak halálát hirdessétek, amíg eljön. 27. Azért, aki méltatlanul eszi az Úr kenyerét, vagy issza az Úr poharát, vétkezik az Úr teste és vére ellen. 28. Vizsgálja meg azért az ember önmagát, és úgy egyék abból a kenyérből, és úgy igyék abból a pohárból.1Kor 11,23-28
Tehát EZT cselekedjük... Vizsálja meg az ember önmagát (és nem a másik Testvért...).Ha valaki az
EZT megváltoztatta, nagyon komoly a figyelmeztetés:
29. Mert aki úgy eszik és iszik, hogy nem becsüli meg az Úrnak testét, ítéletet eszik és iszik önmagának. 30. Ezért erőtlenek és betegek közöttetek sokan, és ezért halnak meg számosan. 31. Mert ha mi magunk ítélnénk meg önmagunkat, nem esnénk ítélet alá. 32. De amikor az Úr ítél minket, akkor nevel, hogy a világgal együtt el ne vesszünk. 33. Azért tehát, testvéreim, ha evésre egybegyűltök, várjátok meg egymást.1Kor 11,29-33
(Engedtessék meg nekem most egy emberi gondolat: Ha Jézus idejében, vele együtt lettünk volna a Páska vacsorán, vajon elutasítottuk volna-e a bort, amelyet felkínált, azzal, hogy én nem iszom alkoholt, vagy nem szeretem a bort. Akkor nem is létezett ebben az időszakban valamilyen alkoholmentes szőllőlé. Addigra csak a beérett bort ismerték, mint a szőllőtő gyümölcsét. Nem gondolnám, hogy ezen a vacsorán, amely egyben a Kovásztalan Kenyerek ünnepe is, bárkinek is lett volna bátorsága kis tarisznyájából a kovásszal kelt kenyeret elővenni...
Nem ítélkezek, ám az Íge tükrében meg kell állapítanom, hogy a Kovásztalan Kenyerek ünnepén, az Úrvacsorán a kovásszal kelt kenyér jóval (kb.300-400 évvel) késöbb lopakodott be, mint emberi hagyomány, és az Ígével nem támasztható alá semmiféleképpen.)
Kövessük Jézust, a Messiást, Aki példát adott nekünk ebben is, mert az Atya akarata szerint kovásztalan kenyeret és bort evett tanítványaival együtt az Isten Bárányának feláldozása, amely a megújult szövetség beteljesedése emlékezetére. Hirdessük az Ő halálát, míg eljön. Itt van az Úrvacsora, a Páska és Kovásztalan Kenyerek ünnepének célja és értelme!
13. Mert ha a bakoknak és bikáknak a vére, meg a tehén hamva, a tisztátalanokra hintetvén, megszentel a testnek tisztaságára:
14. Mennyivel inkább Krisztusnak a vére, a ki örökké való Lélek által önmagát áldozta fel ártatlanul Istennek: megtisztítja a ti lelkiismereteteket a holt cselekedetektől, hogy szolgáljatok az élő Istennek.
15. És ezért új szövetségnek a közbenjárója ő, hogy meghalván az első szövetségbeli bűnök váltságáért, a hivatottak elnyerjék az örökkévaló örökségnek ígéretét.Zsid 9,13-15