Miért kellett Jézusnak meghalnia?
(rövidített vált.)
Isten messzemenően előkészített egy rendkívüli eseményt, egy részletesen kidolgozott terv részeként: azt, hogy maga Isten, Jézus Krisztus eljön erre a földre, megszületik emberként, tanít, és az életét adja az emberiségért. A biblia számtalan helyen tanúsítja, hogy Isten nem ötletszerűen viszi végbe az Ő akaratát, hanem pontos tervet valósít meg. Pál apostol az Efézusi levél első fejezetében beszél arról, hogy Isten ezt a tervet örök idők előtt meghozta, arra nézve, ha bekövetkezik egy kisiklás a Teremtésben, akkor azt hogyan fogja helyreállítani.
Miért jött Jézus?"Mert azért jött az embernek Fia, hogy megkeresse és megtartsa, ami elveszett."
"a föld pedig romlott volt Isten előtt és megtelt a föld erőszakoskodással."
Mindannyian vétkeztünk."Egy ember által jött be a világra a bűn és a bűn által a halál, és akképpen a halál minden emberre elhatott, mivelhogy mindenek vétkeztek".
Mi a megoldás?
Próbáljuk áttekinteni, milyen probléma várt megoldásra Isten részéről.
Itt az ember. Bűnt követett el. Ragaszkodik a bűnhöz, sokszor eszmeileg is, és szokás szintjén is. Felelős a bűnéért, de ugyanakkor rabja is a bűnnek, nem képes önerőből másképpen cselekedni. De az ember nem csak áldozata a bűnnek, mindenki felelős saját bűneiért. A bűnt nem lehet meg nem történtté tenni, ez rendezést kíván.
Róm. 6.23 szerint a bűn zsoldja halál. Fizetsége is, de természetes következménye is. Isten nem csak a szeretet Istene, hanem a jogosság és az igazság Istene is. Nem teheti, hogy a bűnre azt mondja, hogy nem számít. A bűn árát meg kell fizetni, a jogosság és igazság ezt kívánja.
Isten azonban végtelenül szereti az embert, és meg akarja menteni. Nincs rá más oka, csak a szeretet.
Mind jog szerint, mind a dolgok természetes következményei szerint halál vár minden emberre, Isten azonban meg akarja őket menteni.
Hogy az embert meg lehessen szabadítani a halálból, ehhez az szükséges,
-hogy az embernek tudatára ébredjen, hogy mi a bűn, és hogy az rossz és gyűlöletes dolog.
-fel kell ismertetni vele, hogy ebből szabadulnia kell, ahhoz, hogy élete lehessen
-valakinek magára kell vállalnia a bűnök büntetését az ember helyett, hogy az kegyelmet kaphasson
-az embernek ösztönzést és erőt kell hogy kapjon ahhoz, hogy szakíthasson a bűnnel
-egyáltalán látnia kell, hogy lehetséges a bűntől való szabadulás, kell hogy legyen számára egy követhető példa, ez is nagyon fontos.
Mát. 20.28-ban ezt mondta Jézus: "az embernek Fia nem azért jött, hogy néki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon, és adja az ő életét váltságul sokakért."
Miért csak Jézus?Szükséges, hogy az ember belsőleg átalakuljon. Nem az számít, hogy ki mi minden rosszat követett el korábban az életében. Nem a bűnök száma, súlya a probléma alapvetően, hanem maga a bűn, a bűn elve, az önzés beidegződése, ami hosszú távon halált és pusztulást eredményez. Ez az elv a gyökere a tetteknek. Hiába vágjuk le egy halálos növény termését, leveleit, ha a gyökere megmarad, tovább él, és újra ki fog hajtani. A gyökerét kell kihúzni a földből, és akkor nem fog tovább ártani. Tüneti kezelés (a bűn jogi rendezése) még nem elég: az okát kell megszüntetni a bűnbetegségnek, kevesebb nem elég. Jézus beszél erről Lukács evangéliumában, a 13.1-9-ben:
"Jöttek pedig ugyanazon időben némelyek, kik néki hírt mondának a Galileabeliek felől, kiknek vérét Pilátus az ő áldozatukkal elegyítette. És felelvén Jézus, monda nékik: Gondoljátok-e, hogy ezek a Galileabeliek bűnösebbek voltak valamennyi Galileabelinél, mivelhogy ezeket szenvedték? Nem, mondom néktek: sőt inkább, ha meg nem tértek, mindnyájan, hasonlóképen elvesztek. Vagy az a tizennyolc, a kire rászakadt a torony Siloámban, és megölte őket, gondoljátok-e, hogy bűnösebb volt minden más Jeruzsálemben lakó embernél? Nem, mondom néktek: sőt inkább, ha meg nem tértek, mindnyájan hasonlóképen elvesztek. És ezt a példázatot mondá: Volt egy embernek egy fügefája szőlőjébe ültetve; és elment, hogy azon gyümölcsöt keressen, és nem talált. És monda a vinczellérnek: Íme három esztendeje járok gyümölcsöt keresni e fügefán, és nem találok: vágd ki azt; miért foglalja a földet is hiába? Az pedig felelvén, monda néki: Uram, hagyj békét néki még ez esztendőben, míg köröskörül megkapálom és megtrágyázom: És ha gyümölcsöt terem, jó; ha pedig nem, azután vágd ki azt."
De bűnhöz ragaszkodva, legyen az kicsi, vagy hatalmas, nem mehet be az ember Isten országába. Meg kell térni, meg kell változni. A vallási címkék is eltűnnek: szektás, történelmi egyházi, katolikus, baptista, református vagy bármi: egyetlen egy marad: Jézus által bocsánatot nyert ember, Isten fogadott gyermeke. Isten nem teheti meg, hogy veszélybe sodorja azt a világot, amit azoknak készített, akik szabadulni szeretnének a bűntől. Az újjáteremtett Földön nem kaphatnak helyet olyanok, akik a bűn életrendjét vallják a magukénak.
Miért? Azért, mert az emberiség ugyanott folytatná, ahol abbahagyta. Ha az ember nem szakít gyökeresen a bűnnel, akkor az újjáteremtett világban is folytatódna a rossz, a halál, a bűn.
A többi teremtmény érdekében, és az igazságosság miatt nem lehet a bűnhöz ragaszkodóknak örök életet adni!
Ésa. 26.10-ben azt olvassuk, hogy "Ha kegyelmet nyer a gonosz, nem tanul igazságot, az igaz földön is hamisságot cselekszik, és nem nézi az Úr méltóságát." Hiába nyerne kegyelmet a gonosz, aki azonosul a bűnnel, aki örömét leli benne. Ez a kegyelem nem szolgálna a javára, csak alkalom lenne a további, még súlyosabb vétkezésre.A bűn büntetést kíván, igazság és jog szerint. Akik elfogadják Jézus Krisztust személyes megváltójuknak, azok bűneit Isten megbocsáthatja. Megbocsátja, de csakis azáltal, hogy Jézus, mint ártatlan áldozat a bűnös helyére áll, mivel ő már elszenvedte a bűnök végső büntetését az ember helyett. Ehhez az kell, hogy az ember belássa a bűnös voltát, és igényelje Jézus helyettesítését, elfogadja Isten szabadítását. Azok azonban, akik elutasítják Istent, nem fogadják el a helyettes áldozatot, nem nyerhetnek bocsánatot. Ha nem adják át a bűneiket Jézusnak, ezek az övék maradnak. Ez az emberi élet tétje: belátjuk-e, hogy a bűn rossz, és szabadulni akarunk-e tőle, vagy pedig nem.
Ján. 14.6-ban ezt mondja Jézus: "Én vagyok az út, az igazság és az élet; senki sem mehet az Atyához, hanemha én általam." Nincs más út Istenhez, csak Jézus Krisztus által, az ő áldozatát elfogadva. Kell, hogy valaki az ember helyébe állva átvállalja magára a büntetést. "
" az Isten az ő Fiát elbocsátván bűn testének hasonlatosságában és a bűnért, kárhoztatta a bűnt a testben." Jézus küldetésének egyik célja volt, hogy "kárhoztassa a bűnt a testben", vagyis megmutassa azt, hogy lehetséges az embernek itt a Földön is bűntelen életet élnie. De tegyük gyorsan hozzá: nem a saját erejéből, hanem Isten segítsége és ereje által, amit Ő mindenkinek kész bármelyik pillanatban megadni. Ha még mindig van valaki, aki nem ért azzal egyet, hogy Jézusnak nem volt könnyebb dolga, mint nekünk, érdemes otthon figyelmesen elolvasnia Zsidó 4,15-öt, ahol Pál azt írja, hogy Jézus megkísérttetett mindenben, hozzánk hasonlóan. Ugyanazokat a kísértéseket szenvedte, mint mi. De itt azt olvastuk, hogy hozzánk hasonlóan kísértetett meg. De ez nem azt jelenti, hogy kevésbé érték volna a kísértések, éppen fordítva. Jézust nagyobb kísértések érték, mint minket, és nem volt semmivel kedvezőbb helyzetben, mint bármelyikünk, mégis tudott bűntelen életet, győzelmes életet élni. Jézuson Sátán mindent végigpróbált, ami csak az eszébe jutott. Az összes fegyverét, csalását, csábítását felvonultatta ellene, hogy elbuktassa. Minden lehetséges módon megpróbálta elveszíteni, de kudarcot vallott. Jézus tud tehát mindenkinek segíteni, mivel nincs olyan kísértés, amit Sátán ki ne próbált volna rajta, tapasztalatból tud tehát segíteni az embernek. Jézusnak nehezebb dolga volt, mint a miénk, mert mindig ott volt neki a kísértés, ami nekünk soha nem lehet, hogy Jézus vegye vissza az Isteni hatalmát, amit letett, és ezzel győzzön. Egy szót szól Jézus az Atyának, és máris vége minden szenvedésének. Igen, de akkor az emberiség mindörökre elveszik. De Jézus ide emberként jött el, és emberként akart győzni, hogy megmutassa, hogy lehetséges a győzelem az Isten ereje által minden egyes ember számára. Végigjárta előttünk az utat, hogy lássuk azt, hogy lehet és kell ellenállni a bűnnek, van szabadulás a mi számunkra is.
Még valamin érdemes elgondolkodnunk, hogy miért is nem lehetett más ember a helyettes áldozat. Tegyük fel: ha volna valaki aki csak ember, és bűntelenül él, és meghal. Egy ember hány ember helyett tudna csak meghalni? Egyért, nem? Ha valakit pénzbüntetésre ítélnek, és én befizetem azt az összeget, nyilván nem engedik szabadon az összes adóst, nem igaz?
De ha valaki képez egy alapot, amiből minden ember helyett befizetik azokat az összegeket, amelyekre azokat ítélik, más a helyzet. Egy ember, egy véges ember (ha létezne bűntelen, de nincs), odaadhatná az életét egy másik véges emberért. De végtelen számú véges emberért csak maga a végtelen, örök életű Isten lehet a helyettes, és senki más. Az önmagában való élet, amely Isten sajátja, végtelenül értékesebb a mi életünknél, a teremtményi életnél. Megvan a fedezet minden ember számára, és Isten ezt mindenki számára felkínálja.
Meghalna-e valaki az ellenségeiért?
Fontos meglátnunk, hogy Isten ezt milyen körülmények között tette. Pál apostol ezt írja Róm. 5.7-8-ban: "Bizonyára igazért is alig hal meg valaki; ám a jóért talán csak meg merne halni valaki. Az Isten pedig a mi hozzánk való szerelmét abban mutatta meg, hogy mikor még bűnösök voltunk, Krisztus érettünk meghalt." Amikor még semmi remény nem volt felőlünk, Jézus már akkor az életét adta miértünk. Nem csak azokért, akik elfogadják Őt, hanem mindenkiért. A sok milliárd emberért, aki ma él vagy valaha élt, vagy a jövőben élni fog. Isten ebből a világból semmit nem tud átvinni az örök életre, mert minden bűnnel fertőzött. Csak azokat az egyes embereket tudja megmenteni, akik ebből a fertőzésből hajlandóak meggyógyulni.
Jézus ezt mondta János evangéliuma. 3.16-ban: "Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hiszen ő benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen." Isten Jézust adta helyettünk halálra, a mi jogos büntetésünket Ő szenvedte el, akinek semmi bűne nem volt. Előre odaadta az Atya Jézust, hogy ha valaki hisz őbenne, örök élete legyen. Ha csak egyetlen ember lett volna a történelemben, aki Őt követni akarja, Jézus azért az egyetlen emberért is meghalt volna. Ha valaki hisz: akárki, kortól, nemtől, elkövetett bűneitől függetlenül részesülhet Jézus megmentő áldozatában. Nem kell senkinek félnie, hogy a bűnei túl nagyok lennének ahhoz, hogy Jézus elfogadja őt. Mindenki, aki bánja a bűneit, bátran mehet Jézushoz. Ján. 6.37-ben ezt mondja Jézus: "Mindenki, akit nékem ad az Atya, én hozzám jön; és azt, aki hozzám jön, semmiképpen ki nem vetem." Legyünk bármilyen bűnösök, bármilyen romlottak, lássuk magunkat bármilyen szennyesnek, úgy ahogyan vagyunk, Jézushoz kell mennünk, és kérnünk, hogy tisztítson meg bennünket, és Ő ezt megteszi. Megbocsát és megtisztít a rossztól. Mát. 9.13-ban ezt mondja Jézus: "... nem az igazakat hívogatni jöttem, hanem a bűnösöket a megtérésre."