Samária - Shomron
Sokan úgy vélik Samária lakosai nem zsidók, illetve nem Izraelhez tartozó nép.
Egy kis történelmi áttekintés:
Salamon király öregkori bálványimádása miatt Isten kijelenti, hogy halála után ketté fog szakadni az ország (1Kir 11,26-43). Ez meg is történt Salamon halála után (926 Kr.e).
1. A szolgáló, Jeroboám 10 törzzsel Izrael királya
2. Salamon fia Roboám pedig Júda királya
A Samaritánusok Efraim és Manassé törzséhez tartozónak vallják magukat.
Samária városát Omri, Izrael királya építtette. Jelentősége akkor lett, amikor az északi tíz törzs, Izrael fővárosa lett.
Ászának, Júda királyának a harmincegyedik évében lett Omri Izráel királya, tizenkét évig. Hat évig Tircában uralkodott. 24. Akkor megvette Samária hegyét Semertől két talentum ezüstért, majd beépítette a hegyet, és elnevezte azt a várost, amelyet épített, Samáriának, a hegy urának, Semernek a nevéről. 25. De Omri azt tette, amit rossznak lát az ÚR, rosszabb volt minden elődjénél. 26. Mindenben Jeroboámnak, Nebát fiának az útján járt, és abban a vétekben, amellyel vétekbe vitte Izráelt, hiábavalóságokkal bosszantva az URat, Izráel Istenét. 27. Omri egyéb dolgai, amelyeket művelt, és hőstettei, amelyeket véghezvitt, meg vannak írva Izráel királyainak a történetéről szóló könyvben. 28. Azután Omri pihenni tért őseihez, és eltemették Samáriában. Utána a fia, Aháb lett a király. 29. Aháb, Omri fia Ászának, Júda királyának a harmincnyolcadik évében lett Izráel királya. Huszonkét évig volt Aháb, Omri fia Izráel királya Samáriában. 30. Aháb, Omri fia azt tette, amit rossznak lát az ÚR, még inkább, mint valamennyi elődje. 31. Nemcsak folytatta Jeroboámnak, Nebát fiának a vétkeit, hanem feleségül vette Jezábelt, a szidóniak királyának, Etbaalnak a leányát, és a Baalt kezdte tisztelni és imádni. 32. Oltárt is állított a Baalnak a Samáriában épített Baal-templomban. 33. Készíttetett Aháb Asérá-szobrot is, és még inkább bosszantotta tetteivel Aháb az URat, Izráel Istenét, mint Izráel valamennyi királya őelőtte. 34. Az ő idejében építette újjá Jerikót a bételi Híél. Elsőszülött fián, Abirámon vetette meg annak alapját, és legkisebb fián, Szegúbon állította fel a kapuját, az ÚR szava szerint, amelyet megmondott Józsué, Nún fia által.1Kir 16,23-34
Samáriát romhalmazzá teszem, mezővé és szőlőskertté, lezúdítom köveit a völgybe, még az alapjai is előtűnnek. 7. Bálványszobrai mind összetörnek, és minden szerzeménye tűzben ég el. Minden bálványát megsemmisítem, mert paráznák béréből gyűjtötte azokat, paráznák bérévé lesznek ismét.Mik 6,6-7
A bét-áveni borjú miatt aggódnak Samária lakói, meggyászolja azt a nép, jajgatnak miatta a bálványpapok, mert odalett dicsősége. 6. Azt is elviszik Asszíriába, ajándékul a nagy királynak. Szégyenbe jut Efraim, szégyent vall tervével Izráel! 7. Elpusztul Samária, királya olyan lesz, mint forgács a víz színén! 8. Elpusztulnak a bét-áveni áldozóhalmok, ahol Izráel vétkezik, gaz és bogáncs növi be oltárait.Hós 10,5-8
A Samáriabeliek elvetették Jeruzsálamet, mind Isten városát,és a Jeruzsálemi Templomban való áldozatbemutatást. Pedig kizárolag itt lehetetett áldozatot bemutatni, az Örökkévaló beszéde szerint. Ők Garizimben áldoztak. A Tánáchból csak Mózes öt könyvét, a Tórát ismerik el. E tény miatt megvetettek voltak Izrael fiai szemében, mert nem hallgattak az ÚR parancsolatára.
Itt lesz érthetö a samáriai asszonnyal való beszélgetés is.
Az asszony ekkor így felelt: "Uram, látom, hogy próféta vagy. 20. A mi atyáink ezen a hegyen imádták az Istent, ti pedig azt mondjátok, hogy Jeruzsálemben van az a hely, ahol Istent imádni kell." 21. Jézus így válaszolt: "Higgy nekem asszony, hogy eljön az óra, amikor nem is ezen a hegyen, nem is Jeruzsálemben imádjátok az Atyát. 22. Ti azt imádjátok, akit nem ismertek, mi azt imádjuk, akit ismerünk, mert az üdvösség a zsidók közül támad.Jn 4,19-22
Egyértelmüen kiderül a 4.-5. versböl, hogy ez a beszélgetés Samária városában történt.
Samárián kellett pedig átmennie, 5. és így jutott el Samária egyik városához, amelynek Sikár volt a neve. Ez közel volt ahhoz a birtokhoz, amelyet Jákób adott fiának, Józsefnek.Jn 4,4-5
Tehát még egyszer:
„a mi atyáink ezen a hegyen imádták Istent” , tehát Samária hegyén, nem pedig Jeruzsálemben, ahol azt az Örökkévaló megparancsolta. De ugyanazt az Istent imádták! Ezért is mondja az ÚR Jézus a 22. versben:
Ti azt imádjátok, akit nem ismertek, mi azt imádjuk, akit ismerünk, mert az üdvösség a zsidók közül támad.Most azonban álljunk meg egy pillanatra. Tisztáznunk kell a magyar „zsidó” fogalmat, félreértések elkerülése miatt. A „zsidó” kifejezés egy sajátosan magyar kifejezés, amiből nem látszik első látásra miről is van szó. Az eredeti görög szövegben itt: „judaiosz” kifejezés áll. Németül Juden, angolul Jews, mindháromnak gyökere a magyarul is ismert Júda szó. Így lesz érthetö ez a mondat: Tehát Júdából származik az üdvösség. Ugye mennyire más?
Nem távozik Júdából a jogar, sem a kormánypálca térdei közül, míg eljő Siló, akinek engednek a népek.1Móz 49,10
Izrael újra egyesülni fog:
Ímé, eljőnek a napok, azt mondja az Úr; és új szövetséget kötök az Izráel házával és a Júda házával.Jer 31,31
Azokban a napokban a Júda háza Izráel házával fog járni, és együtt mennek be az északi földről abba a földbe, a melyet örökségül adtam a ti atyáitoknak.Jer 3,18
És egy a Vének közül monda nékem: Ne sírj: ímé győzött a Júda nemzetségéből való oroszlán, Dávid gyökere, hogy felnyissa a könyvet és felbontsa annak hét pecsétét.Jel 5,5
Tehát mint látjuk Samáriában olyan izraeli törzsek éltek, akik megvetették Isten Szavát, és nem pedig valami más nép. Ez egyébbként a samáriai asszony szavaiból is kiderül, ha pontosan olvassuk: Egy Istent imádnak, de két helyen. Júda törzsei viszont hűségesek maradtak Isten parancsolataihoz és Jeruzsálemben, Dávid városában mutattak be áldozatot és ott imádták Istent.
Ám Isten elküldte egyszülött Fiát, és azóta lélekben és igazságban imádjuk Istent.
Forrás
http://de.wikipedia.org/wiki/Samaritaner