Luk 18:18 És megkérdé őt egy főember, mondván: Jó Mester, mit cselekedjem, hogy az örökéletet elnyerhessem?
Luk 18:19 Monda pedig néki Jézus: Miért mondasz engem jónak? Nincs senki jó, csak egy, az Isten.
Luk 18:20 A parancsolatokat tudod: Ne paráználkodjál; ne ölj; ne lopj; hamis tanubizonyságot ne tégy; tiszteld atyádat és anyádat.
Luk 18:21 Az pedig monda: Mindezeket ifjúságomtól fogva megtartottam.
Luk 18:22 Jézus ezeket hallván, monda néki: Még egy fogyatkozás van benned: Add el mindenedet, a mid van, és oszd el a szegényeknek, és kincsed lesz mennyországban; és jer, kövess engem.
Luk 18:23 Az pedig ezeket hallván, igen megszomorodék; mert igen gazdag vala.Teljesen egyet értek veled Shomer Ayin testvérem, és köszönöm, hogy ilyen szépen összefoglaltad.
Én ezen a kis történeten gondolkodtam el. Had szoljak ez igék alapján.
A kérdés, a legnagyobb kérdés amit az ember feltehet: “hogyan lehet örök életem”.
Már a megszólítás sántít “
Jó Mester “ – itt ez a fő ember csak magát akarta igazolni, és azt várta, ha hízeleg, akkor ő is jó választ kap és elismerik a jó ságát – mivel ez az ember jónak látta magát, olyannak akinek nincs semmi hibája, mint aki az egész törvényt be töltötte.
Jézus felelete a legbölcsebb felelet, és mindig az alapvető igazságra mutat rá.
Az első az, hogy senki sem jó, csak egyedűl Isten, és talán arra is rá akart mutatni Jézus: … hogyha jónak látsz az azért van mert Isten vagyok, Isten Fia a Messiás, több mint egy mester.
Tehát senki sem jó, csak Isten, és ha Isten jó akkor minden ami tőle van az jó és az javunkra van még akkor is ha az a jelen esetben rossznak látszik. Így a törvény is jó, ha úgy élünk vele ahogy kell.
Én itt látom a legnagyobb tévedést a legtöbb keresztyénben, hogy Isten akaratára úgynéznek mint törvény, mint ami kötelez, mint ami meg köti az embert, mint ami megnyomorít, mint ami rosszat akar.
Pedig az ember ha Isten akarata szerint élne, rájönne, hogy csak javára van.
De ide még vissza térek.
A másik fontos igazság az, hogy ha csak Isten jó, akkor az ember rossz, az ember bűnös, az ember elveszet, és az ember átok alatt van, ítélet alatt van, kárhozatra van ítélve. Az ember nem tud tenni semmi jót, és még az a jó is, amit tesz Isten előtt nem több egy vérbemártott rongynál.
Az ember sosem tudná el nyerni az örök életett, saját cselekedetei által. Erről szol a Róm. levél első három része. Az embernek szüksége van Megváltóra, szabadítóra.
Nézzük csak meg ezt az embert, Jézus azt mondja neki, a parancsolatokat tudod, akkor tedd. Nagyon érdekes, hogy Jézus nem említi az első négy parancsolatott, ez elgondolkoztató.
Jézus itt meg akar világítani valamit. Azt akarja, hogy ez az ember csak ezekre koncentráljon.
Minden további nélkül, rá vágja ez az ember, hogy ifjúságától fogva megtartotta a törvényt.
Tudjuk, hogy Jézus hogyan foglalta össze ezeket a parancsolatokat :
“
Szeresd felebarátodat mint magadat” – ez az öt törvény betöltése.
Nézétek Jézus meg akarja értetni ezzel az emberrel, hogy ő nem tartotta meg a törvényt még ha úgy néz is ki. A Törvény, ahogy már beszéltünk a szeretetten alapszik.
Valahogy így hangzana most az amit Jézus mondott:
Nézd lehet, hogy az írott törvényt betöltötted (ha bár ez is kétséges), ez még nem ér semmit, mert nézd csak, ha úgy szeretnéd felebarátodat mint magadat, akkor töltenéd be a törvényt, és akkor nem tudnád elnézni, hogy ők éheznek, szenvednek, neked meg jól megy. Figyeld ha beakarod tölteni a törvényt, szeres, és értsd meg te azért kaptál többet, hogy segíts azokon akiknek nincs. Látod ez a te fogyatkozásod, nem tudsz szeretni, nem tudsz isten szerint gondolkodni.
Add el amid van és oszd el a szegényeknek és köves, engem. Mutasd meg, hogy értem lemondasz, és Isten ilyenkor nem rossz indulatú, mert Ő megfizte, megjutalmazza azt ha áldozatott hozol érte, nézd Ábrahám esetét – ha szeretsz áldozd meg a fiadat nekem … - most már tudom, hogy szeretsz … - és jött az áldás. A tanítványoknak Jézus a százszorosát ígérte.
Én vagyok az élet, én vagyok az út, aki engem követ annak élete van, az ott lesz ahol én vagyok
Nem a törvény megtartásában van az örök életed, hanem bennem. Neked rám van szükséged, egyedűl rám, a többi nem ér semmit.
Nem tudta megtenni.
Miért?
Mert nem értette meg azt, hogy ki kér tőle, ki szól hozzá.
Ezt válaszolta a Samáriai asszonynak is Jézus (annyira szeretem ezt a mondatott)
Ha tudnád azt, hogy ki kér tőled, akkor te kértél volna … - értitek itt a baj, nem ismerjük azt aki kér tőlünk.
Itt van minden, ez a titok kulcsa, ha megértjük azt, hogy ki kér, hogy ki az aki tőlünk kér, ez nem más mint a Minden ható Isten, a mi megváltónk, a Jézus Krisztus.
Ján 4:10 Nem abban van a szeretet, hogy mi szerettük az Istent, hanem hogy ő szeretett minket, és elküldte az ő Fiát engesztelő áldozatul a mi bűneinkért.
1Ján 4:11 Szeretteim, ha így szeretett minket az Isten, nekünk is szeretnünk kell egymást.Ez Isten szeretette irántunk, Ő elvégzett mindent, Ő az engesztelő áldozat a bűneinkért, ő volt az aki megváltott bennünket a haláltól, Ő volt az aki megszabadított bennünket. Sőt az Isten ellenségei voltunk, semmi értékünk nem volt, ő mégis a legnagyobb árat fizette értünk, hogyan is tudnánk mi bármit is tenni az üdvösségünkért. Semmit sem. Csakis kegyelemből Hit által van üdvösségünk. Erről szól az evangélium.
Mi semmit sem tehetünk ezért, és sosem fizethetjük vissza.
Róm 5:8 Az Isten pedig a mi hozzánk való szerelmét abban mutatta meg, hogy mikor még bűnösök voltunk, Krisztus érettünk meghalt.
1Pét 1:18 Tudván, hogy nem veszendő holmin, ezüstön vagy aranyon váltattatok meg a ti atyáitoktól örökölt hiábavaló életetekből;
1Pét 1:19 Hanem drága véren, mint hibátlan és szeplőtlen bárányén, a Krisztusén:De ha kegyelemből … és itt jön a kiértés, és ezért nagyon veszélyes ebben a tanításban itt megállni, mert jön a kisértő aki azt mondja, ha kegyelemből akkor én nem kell tegyek érte semmit, ha cselekedeteim úgy se számítanak, akkor élhetek úgy ahogy akarok, Jézus meg meghalt minden bűnért (ez igaz), és ezt látta az Úr, azért van ott a Róm 6 –ban:
Róm 6:1 Mit mondunk tehát? Megmaradjunk-é a bűnben, hogy a kegyelem annál nagyobb legyen?
Róm 6:2 Távol legyen: a kik meghaltunk a bűnnek, mimódon élnénk még abban?Nem uralkodhat a bűn már bennünk, nem lehetünk a bűn szolgái. Isten szolgái vagyunk, ha pedig szolgák, akkor ez azt jelenti, hogy engedelmességgel tartozunk az Úrnak.
Habár Ő több lett az Atyánk.
Róm 6:12 Ne uralkodjék tehát a bűn a ti halandó testetekben, hogy engedjetek néki az ő kívánságaiban:
Róm 6:13 Se ne szánjátok oda a ti tagjaitokat hamisságnak fegyvereiül a bűnnek; hanem szánjátok oda magatokat az Istennek, mint a kik a halálból életre keltetek, és a ti tagjaitokat igazságnak fegyvereiül az Istennek.
Róm 6:14 Mert a bűn ti rajtatok nem uralkodik; mert nem vagytok törvény alatt, hanem kegyelem alatt.Itt a kérdés ismét.
Róm 6:15 Mit is tehát? Vétkezzünk-é mivelhogy nem vagyunk törvény alatt, hanem kegyelem alatt? Távol legyen.Kinek engedelmeskedünk, annak szolgái vagyunk
Ha engedelmeskedni kell, akkor miben?
Róm 6:16 Avagy nem tudjátok, hogy a kinek oda szánjátok magatokat szolgákul az engedelmességre, annak vagytok szolgái, a kinek engedelmeskedtek: vagy a bűnnek halálra, vagy az engedelmességnek igazságra?Most Isten szolgái vagyunk, nem a bűn szolgái. (mi a bűn? - a törvény megszegése. mi az engedelmesség? - Isten törvényének való engedelmesség)
Róm 6:17 De hála az Istennek, hogy [jóllehet] a bűn szolgái voltatok, de szívetek szerint engedelmeskedtek a tudomány azon alakjának, a melyre adattatok.
Róm 6:18 Felszabadulván pedig a bűn alól, az igazságnak szolgáivá lettetek.
Róm 6:19 Emberi módon szólok a ti testeteknek erőtlensége miatt. Mert a miképen oda szántátok a ti tagjaitokat a tisztátalanságnak és a hamisságnak szolgáiul a hamisságra: azonképen szánjátok oda most a ti tagjaitokat szolgáiul az igazságnak a megszenteltetésre.
Róm 6:20 Mert mikor a bűn szolgái valátok, az igazságtól szabadok valátok.
Róm 6:21 Micsoda gyümölcsét vettétek azért akkor azoknak, a miket most szégyenletek? mert azoknak a vége halál.
Róm 6:22 Most pedig, minekutána felszabadultatok a bűn alól, szolgáivá lettetek pedig az Istennek: megvan a gyümölcsötök a megszenteltetésre, a vége pedig örök élet.Mit mond az ige, akik Isten szolgái, azoknak megvan a gyümölcsük. Gyümölcsöt teremnek. Milyen gyümölcsöt jó gyümölcsöt, a megszentelődés gyümölcseit. Mi ennek a vége?- örök élet
Róm 6:23 Mert a bűn zsoldja halál; az Isten kegyelmi ajándéka pedig örök élet a mi Urunk Krisztus Jézusban.
Erről beszél Péter is.
1Pét 1:14 Mint engedelmes gyermekek ne szabjátok magatokat a ti előbbi kívánságaitokhoz, a melyek tudatlanságotok alatt voltak bennetek;
1Pét 1:15 Hanem a miképen szent az, a ki elhívott titeket, ti is szentek legyetek teljes életetekben;
1Pét 1:16 Mert meg van írva: Szentek legyetek, mert én szent vagyok.Van itt még egy ige amit megemlítenék a hittel kapcsolatban:
Gal 5:6 Mert Krisztus Jézusban sem a körülmetélkedés nem ér semmit, sem a körülmetélkedetlenség, hanem a szeretet által munkálkodó hit.Nem, foglalkozok az ige első felével, csak a hittel.
Milyen az Isten szerint való hit?
Nem csak valaminek az elfogadása, hanem munkálkodó.
Az Isteni hit, igazi hit, aminek értéke van, az munkálkodik mégpedig a szerette által. És ha a szeretett a törvény betöltése, akkor azt jelenti, hogy a hit a törvény (Isten igéje)szerint cselekszik, vagy arra támaszkodik. Megéli az igét, és cselekszik, cselekedetei vannak, ahogy erről Jakab is beszél, hogy a hit cselekedetek nélkül halott.
Vissza térve az elejére.
Minden a szeretetten alapszik.
Nem úgy nézni a Törvényre mint ami kívülről nyom bennünket és reánk nehezedik mint valami elviselhetetlen teher, ami alatt összeroppanunk, ami megkínoz, ami miatt szenvedünk, hanem éppen mint ami a szívünkben van, mint ami örömünkre, gyönyörűségünkre válik, mint a prófétának, és erre már Mózesnél figyelmeztet az ige:
5Móz 30:11 Mert e parancsolat, a melyet én e mai napon parancsolok néked, nem megfoghatatlan előtted; sem távol nincs tőled.
5Móz 30:14 Sőt felette közel van hozzád ez ige: a te szádban és szívedben van, hogy teljesítsed azt.Persze az ember ezt nem tudta egyedül megtenni, ezért mondja az írás Jeremiásban, hogy az Úr lesz az aki ezt megteszi Krisztus által, az újjászületés által, ő írja azt ami szívünkbe.
A mi kincsünk a mi szívünkben van. Amit szeretünk azt a szívünkben őrizzük, és ami a szívünkben van, az fog onnan elő jönni.
Vagy Istennek való engedelmesség, vagy a törvénytelenség.
Ha Szeretem Jézust:
Ján 14:21 A ki ismeri az én parancsolataimat és megtartja azokat, az szeret engem; a ki pedig engem szeret, azt szereti az én Atyám, én is szeretem azt, és kijelentem magamat annak.Látjátok minden a szereteten múlik, a Krisztus iránti szereteten, és azon, hogy tudjuk kié vagyunk, és hogy mink van.
Akit szeretsz, azt könnyen ki tudod szolgálni, annak könnyen tudsz engedelmeskedni. Akit szeretsz annak kedveskedsz, keresed óhaját, kívánságát, hogyan tudnál kedviben járni.
Ezért aki szereti Istent, annak nem nehéz egy engedelmes életet élni.
Ez amit Isten tett: gyermekei lettünk. Ez a legfontosabb, kegyelemből az ő szeretete által.
1Ján 3:1 Lássátok milyen nagy szeretetet adott nékünk az Atya, hogy Isten fiainak neveztetünk! A világ azért nem ismer minket, mert nem ismerte meg Őt.Ha Isten gyermekei vagyunk akkor, ha megvan ez a meggyőződésünk, akkor, olyanok akarunk lenni mint Ő, tiszták, szentek, (“Szentek legyetek, mert én Szent vagyok”) és meg tisztítjuk magunkat mindentől ami a bűnből van.
1Ján 3:2 Szeretteim, most Isten gyermekei vagyunk, és még nem lett nyilvánvalóvá, hogy mivé leszünk. De tudjuk, hogy ha nyilvánvalóvá lesz, hasonlókká leszünk Ő hozzá; mert meg fogjuk őt látni, a mint van.
1Ján 3:3 És a kiben megvan ez a reménység Ő iránta, az mind megtisztítja ő magát, a miképen Ő is tiszta.Ez nem jelenti azt, hogy nem esünk el, hogy nem hibázunk, hogy nem követünk el bűnt. Sajnos sokszor vétkezünk, de nem maradunk benne, meg tisztítjuk magunkat, mert ő is tiszta, mert nem akarunk mocskosak maradni, mert mi már mások vagyunk, szeretjük a tisztaságot, és gyűlöljük a gonoszt.
Róm 12:9 A szeretet képmutatás nélkül való legyen. Iszonyodjatok a gonosztól, ragaszkodjatok a jóhoz.Isten gyermekei, nem csak új szövetséget kötöttek, nem csak egy új országot kaptak, egy új reménységet, hanem egy új életett, egy új isteni természetet, ami utálja a bűnt és a gonoszt, és vágyódik mind az után ami Istentől származik. Vágyódik Isten szolgálni, Isten akarata szerint járni.