Máté:5:13
Ti vagytok a földnek savai; ha pedig a só megízetlenül, mivel sózzák meg? nem jó azután semmire, hanem hogy kidobják és eltapossák az emberek.
14
Ti vagytok a világ világossága. Nem rejtethetik el a hegyen épített város.
15
Gyertyát sem azért gyújtanak, hogy a véka alá, hanem hogy a gyertyatartóba tegyék és fényljék mindazoknak, akik a házban vannak.
16
Úgy fényljék a ti világosságtok az emberek előtt, hogy lássák a ti jó cselekedeteiteket, és dicsőítsék a ti mennyei Atyátokat. hát sokat gondolkoztam ezeken az igéken: ti vagytok a föld savai: azt tudjuk hogy a só az ízt ad, például egy étel ha nincs megsózva nincs ize , akkor ha mik nem vagyunk só
épp az előbb olvastam egy témát ezzel kapcsolatban igy be másolom nektek is :
Első olvasatra, ami megfogott ebben az Igében a só és a világosság. Mindkettő önmagától független, mondhatnám, inaktív. Valaki kell, hogy használja azt a sót, különben csak ott áll a sótartóban. Valaki kell, hogy meggyútsa a szikrát, a gyertyát, különben nem világít, nem ad fényt. Úgy érzem, máris megkaptuk ebben a választ, hogy nem mi teszünk bizonyságot! Isten tesz Önmagáról bizonyságot bennünk és általunk másoknak. Nem nekünk kell bizonygatni, hogy mennyi változás történt az életünkben, hanem Ő fog használni eszközként mások felé.
De nézzük meg egy kicsit közelebbről ezt az igeszakaszt, hogyan is ágyazódik be a zsidó gondolkodásba, a héber nyelvbe!
A sóról már sokszor beszéltünk, hogy úgy jelenik meg az Ószövetségben, mint a tisztításnak, kóserításnak, tartósításnak a jele. 3Móz. 2,13-ban így olvasunk róla:
Minden te ételáldozatodat pedig sózd meg sóval, és a te ételáldozatodból soha el ne maradjon a te Istened szövetségének sója; minden te áldozatodhoz sót adj.
Figyelembe kell vennünk azt is, hogy itt kifejezetten az ételáldozatról beszél. Ez pedig nem más, mint a mi hálaáldozatunk, mely kedves illatú kell, hogy legyen Isten előtt. Ha az ételáldozatról szóló törvényt elolvassuk, részletes leírást kapunk, hogy hogyan kellet a lisztlángból vett áldozatra olajat, tömjént tenni, és miképp kellett bemutatni kedves illatú tűzáldozatként az Úrnak. Sokszor beszéltünk már róla, hogy a liszt, amiből kenyér lesz, nem más, mint az Ige. Az olaj a Szent Szellem, a tömjén pedig a te hálaadásod. És mindezekhez nélkülözhetetlen a só, mely az egészet megtisztítja, tartósítja, ízesíti. Igen, amikor olvasod az Igét, ott vagy Isten jelenlétében, érzed az ő szavát a te bensődben, akkor ott kell, hogy legyen a te hálaadásod, és nélkülözhetetlen a só, mely az Igét tisztán, a maga teljes valójában adja eléd. Megtisztítva mindentől, ami emberi, lelki.
Amikor só szövetségről beszél itt az Ige, Istennek egy nagyon érdekes szövetségét mutatja be. A te tisztításodon keresztül akar folyamatos kapcsolatban maradni veled. Ezért kéri, hogy el ne hagyd a sót, mint Istened szövetségjelét. Ne vesd meg, amikor az Ige el kezd kikóserítani téged! Hanem inkább kérd, sőt, el ne maradjon a te áldozatodból a folyamatos tisztulásod!
A másik érdekesség, a világosság. Két mozzanatra lettem figyelmes: amikor a gyertyát a gyertyatartóba teszik, és fénylik azoknak, akik a házban vannak.
A héber a gyertyatartóra a menóra szót használja. És itt máris eszembe jutott az a hétágú gyertyatartó, a Menóra, mely a Szentélyben volt és világított a Szentek Szentjére. A gyertya lángját, vagyis a fényt a Menóra adja. Sokszor beszéltünk már magáról a Menóráról is, milyen jelentései vannak. Bizony, Isten maga az, aki meggyújtja benned az újabb és újabb lángokat az Ő Szentélyében. Ő maga világít benned, az Ő Szelleme teszi Életté benned mindazt, ami eddig nem élt. Az Ő tüze az, ami meggyújtja a szikrát tebenned, hogy a vele Való kapcsolatod egyre mélyebb legyen. A Menóra Istennel való folyamatos kapcsolatunk jele.
És elérkeztünk a bizonyságtevéshez. Kiknek kell, hogy világítson ez a fény? Akik a házban vannak. Én úgy érzem, nagyon gyönyörű képe ez Krisztus Testének. Ahogy az utolsó versben Jesua kijelenti, hogy nem eltörölni jött a törvényt, hanem betölteni, így érthetjük meg, hogy ez a két példa, a só és világosság képe két törvénynek az életté tétele. Az áldozatbemutatás, és ezen belül az ételáldozat bemutatása csakis a Szentélyben történhetett. A Menóra helye és feladat is a Szentélyben volt. A Szentély pedig ma Krisztus Teste. Hol és kiknek kell nekünk bizonyságot tenni? A házban lévőknek, vagyis azoknak, akik szintén a Szentélyben vannak. Krisztus Testében kell, hogy működjön a bizonyságtevés! Itt kell, hogy folyjon az áldozatbemutatás! Itt láthatom a testvéremen Isten kezét, hogyan gyullad ki az életében újabb és újabb láng, hogyan tisztul, hogyan épül fel. A bizonyságtevés tehát nem önmagunkért van, nem önmagunk bizonygatása és nem másoknak való bizonygatás, hogy milyen ügyesek vagyunk, hanem Isten keze munkája bennünk, amit csak testvéri közösségben élhetek meg. Egy magánzó, barlang keresztény nem lehet bizonyságtevő, hiszen nincs benn a közösségben: ki látja akkor az ő menóráját? Ki látja, hogy milyen változások mennek végbe az életében?
A bizonyságtevés közösség építő, Krisztus Testét építő folyamat. Isten munkájának visszaigazolása. Nem a pásztor, nem valamelyik testvér szolgálatának a megköszönése, hanem csak is kizárólag Isten bizonysága! Amit mi testvérek láthatunk, és hálásak lehetünk érte, erősödhetünk, épülhetünk általa.
Elgondolkoztam ezen a szón is: bizonyságtevés, és megkerestem, hogy hol fordul még elő a Bibliában a bizonyság kifejezés. Károli előszeretettel használja a Szentély megnevezésére a Bizonyság hajléka szót. Vagy a frigyládára a bizonyság ládáját. Illetve a két kőtáblát, melyet Mózes a Sinai-n kapott Bizonyság táblája-ként említi.
Megnéztem a héberben, hogyan is adja vissza ezt a szót. Az édut kifejezést használja, aminek nagyon sok jelentése van még: törvény, parancsolat, bizonyság, közösség, család, az, aki a házhoz tartozó, illetve az a tóra-tekercs, melyet a király mindig magával vitt, hogy aszerint hozzon ítéletet, aszerint adjon tanácsot, szolgáltasson igazságot.
A bizonyság tehát a parancsolattá vált törvény. Az életté vált törvény bennem, mely mindig visszaigazolása Isten szavának. És ahogy a szó jelentése is jelzi, mindezt csak abban a közösségben tudom megélni és azokkal, akik a házhoz tartoznak.
Olyan jó lenne, ha megértenénk ezt, hogy nem nekünk kell erőlködni, hisz minden, ami zajlik, szinte rajtunk kívül zajlik. Az életté vált törvények mikor kiteljesednek bennünk, az nem a mi agyunknak vagy tehetségünknek köszönhető. Egyedül az Ő kezének. Ez a lényege a bizonyságtevő életnek, hogy te megszűnsz létezni, és Isten tesz bizonyságot benned.
A bizonyságtevésnek az ellentéte az eleget tevés. Amikor vagy magam bizonygatása miatt, vagy másoknak való megfelelés miatt kezdem el mondogatni, hogy mennyi minden történt velem. Ez kényszeresség, ebben nincs meg a szabadság. Valakinek meg akarsz felelni, valami elvárást be akarsz teljesíteni. Ez nem bizonyságtevés. Az eleget tevésben ott vagy te. A bizonyságtevésben te nem vagy benne. Megszűnsz. Ő van benne.
Az Ige úgy folytatódik tovább:
Úgy fényljék a ti világosságtok az emberek előtt, hogy lássák a ti jó cselekedeteiteket, és dicsőítsék a ti mennyei Atyátokat.
A ti világosságotok
.Hoppá! Akkor most Isten világossága vagy a miénk?! Természetesen Isten világossága, amit mi tükrözünk vissza az embertársainknak.
A világosság szóra a héber itt azt a kifejezést használja, ami jelent még fényt, életet, erőt. Életerőt. Vajon látszik-e rajtad, amikor kijösz a Szentélyből és ott vagy a mindennapok eseményeiben Istennek az életereje? Látszik-e a cselekedeteiden, hogy te kihez tartozol, hogy te Krisztus Testének tagja vagy?
És itt máris megállnék, mert úgy érzem, különbséget kell tennünk bizonyságtevés és bizonyságtevés között.
Ahogy az elején említettem, Krisztus Testében kell működnie a folyamatos bizonyságtevésnek, mely építi a tagokat. A Szentélyben, Isten jelenlétében töltődünk fel, hogy mindazt, amit Tőle kapunk használni tudjuk a mindennapjainkban, munkahelyeinken, családunkban, stb. Azonban nem lehetünk fizikálisan mindig testvéri közösségben, hiszen munkánk során vagy akár családunkban vannak, akik még nem Krisztuséi. Az Ige itt azokról az emberekről beszél, akik a világban levő embertársaink. Nekik arra van szükségük, hogy lássák azt a fényt, azt az életerőt, amit te a Szentélyben megkaptál; hogy lássák rajtad az Életet, és így jussanak el ahhoz az Úrhoz, akihez te is tartozol. Nekik nincs szükségük szent beszédekre, mert talán nem is értenék, miről beszélsz. Nekik látható, kézzel fogható bizonyság kell, hogy lássák rajtad, hogy te nem te vagy. Sokszor mi is kimondjuk, hogy valami olyasmit tettem, ami nem is én voltam, mert ezt emberi erővel nem tudtam volna megcsinálni. Ez Isten munkája bennünk.
Sokszor beszélünk a passzív evangélizálásról -a szavak nélküli evangélizálásról, amikor a cselekedeteinket látszik, hogy valamitől mások vagyunk. Nem szólunk, csak tesszük a dolgainkat, de valahogy másképp. És ez a másképp lesz feltűnő az embereknek, akik mikor látják ezt, kérdezhetnek, és akkor el kell mondanod, miért is vagy te más, mi az, ami neked van?...
És nem téged kell, hogy illessen a jó szó! Ha pedig illet, kötelességed egy sorral feljebb adni! Dicsőítsék a ti mennyei atyátokat -Nem titeket!
Minden egyes bizonyságtevés Őróla szól, Őneki szól. Meg kell tanulnunk, hogy mi csak eszközök lehetünk. El kell engednünk mindent a kezünkből. Ne erőlködj, felesleges! Mert az már nem lesz bizonyság. Minden gondolat vagy tett, mely mögött emberi áll, nem bizonyság. De minden olyan gondolat, beszéd vagy tett, melyben Isten van benne, az bizonyság. Az Ő bizonysága, nem a tiéd!
Így kívánom, hogy éljünk meg egyre több bizonyságot, mely Őróla szól, Őneki szól, egyedül az Övé!
Elhangzott:
Sófár
Jesua HaMassiahban Hívő Zsidó Közösség
2008.07.23-i szerdai alkalmán
http://kehilatshofar.com/5770/htm/20080723%20SoVilagossag.html